چهارشنبه : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

خانه» آخرین اخبار» صنعت » کالای وارداتی هرتن ۸۹۶ دلار گرانتر از صادراتی
تاریخ انتشار یکشنبه ۱۱ آبان ۹۳ - ۱۵:۰۴

کالای وارداتی هرتن ۸۹۶ دلار گرانتر از صادراتی

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نیمه نخست سال جاری متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ایران ۴۳۲ دلار بود، درحالی که برای هر تن کالای وارداتی به طور متوسط یک هزار و ۳۲۸ دلار صرف شد.

اختلاف ارقام یادشده به میزان ۸۹۶ دلار است که در واقع واردات گرانتر از صادرات برای مصرف کننده بازار داخلی هزینه می شود.

در عین حال مطابق آمار گمرک ایران، متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در نیمه نخست سال جاری در حالی ۴۳۲ دلار ثبت شد که نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته رشد ۱۰ درصدی داشته است.

علاوه براین متوسط قیمت هرتن کالای وارداتی در ۶ ماهه اول امسال در حالی یک هزار و ۳۲۸ دلار رقم خورد که در مقایسه با ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۲ کاهش ۱۱ درصدی داشت.

واقعیت این است که وجود تحریم ها نقش بسزایی در دور از دسترس قرار گرفتن فناوری های نوین برای فرآوری مواد اولیه کشور داشته، بنابراین بسیاری از بهره برداران معدنی ترجیح می دهند که با صدور مواد خام کمترین ارزش را کسب کنند، در حالی که با فرآوری این مواد، حداقل پنج برابر مواد خام صادراتی، تحصیل ارز فراهم می شود.

محمود بازاری مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته اعلام کرد: صادرات ۲٫۹ میلیارد دلاری در بخش صنایع معدنی در ۶ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد رشد ارزشی داشت، در حالی که خام فروشی سنگ آهن و سنگ تزئینی به شکل معناداری کاهش یافت.

ایران در سال گذشته بالغ بر ۲۴ میلیون تن سنگ آهن به ارزش حدود دو میلیارد دلار صادر کرد که چنانچه این مواد معدنی در داخل کشور به کالای تمام شده تبدیل می شد، می توانست ارزآوری بیشتری برای کشور به همراه داشته باشد.

امروز تولیدکنندگان فولاد ایران به مسئولان نسبت به اعمال دامپینگ (عرضه محصول به قیمت ارزانتر از تولید)از سوی شرکت های چینی در بازار فولاد کشور هشدار می دهند.

دست اندرکاران فولاد کشور در حالی چراغ قرمز را روشن می کنند که کاهش فعالیت عمرانی پیامد افت مصرف آهن آلات ساختمانی را دربر داشته و امروز واردات آهن آلات چینی که کیفیت آن نیز قابل مقایسه با تولید داخل نیست، ارزانتر از تولید داخل تمام می شود.

تفاوت حدود سه برابری قیمت متوسط هر تن کالای وارداتی به کشور، نسبت به صادرات در واقع هشداری به برنامه ریزان کشور است که اکنون در مرحله تدوین برنامه ششم توسعه راهبردهای صادراتی را در چارچوب استفاده از بالاترین ارزش افزوده و اشتغال موثر در دستور کار قرار دهند.

کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و هند در واقع پنج بازار نخست صادراتی ایران در دوره ۶ ماهه نخست امسال بودند که ۶۹ درصد از کل صادرات ایران را جذب کردند.

همچنین کشورهای امارات، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه پنج کشور عمده ای محسوب می شوند که ۷۱ درصد از کل واردات ایران از این کشورها صورت گرفت.

انتظار می رود با برپایی نمایشگاه های اختصاصی برپایه مزیت های صادراتی، فعالیت مستمر در چارچوب کمیسیون های همکاری مشترک و مسافرت هیات های بلندپایه سیاسی، اقتصادی در جهت توسعه مبادلات تجاری کشور گامهای جدی تری برداشته شود.

علاوه براین سیاست های متناسب برای مقابل با دامپینگ در کنار جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی و تجملاتی که جز اتلاف ارز و منابع کشور است، باید در دستور کار قرار گیرد.

button print grnw20 کالای وارداتی هرتن 896 دلار گرانتر از صادراتی