شنبه / ۲۸ مهر / ۱۴۰۳ Saturday / 19 October / 2024
×
انتشار برنامه کربن زدایی دوساله چینی ها
  • کد نوشته: 2271
  • خرداد 13, 1403
  • بدون دیدگاه
  • شورای دولتی چین “برنامه جلوگیری از سوء مصرف انرژی و کاهش انتشار کربن” را برای سال 2024-2025 با هدف کاهش مصرف انرژی و انتشار دی اکسید کربن به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی در سال 2024 منتشر کرده است.

    این طرح اهداف صرفه جویی انرژی و کاهش انتشار را برای بخش های کلیدی اقتصاد از جمله انرژی، حمل و نقل و ساخت و ساز گرفته تا آهن و فولاد و فلزات غیرآهنی و همچنین مواد شیمیایی و پتروشیمی را مشخص می کند و این طرح به صورت مطلق، کاهش حدود 53 میلیون تن انتشار CO2 از صنعت فولاد تا سال 2025 را پیشنهاد می کند.

    انتقال انرژی

    انتظار می رود در سال 2024 و 2025، تغییرات در سیاست های صرفه جویی انرژی و کاهش کربن در بخش ها و صنایع کلیدی منجر به کاهش مصرف حدود 50 میلیون تن زغال سنگ استاندارد و در نتیجه کاهش انتشار CO2 به میزان حدود 130 میلیون تن شود.

    در این بیانیه آمده است که تا پایان سال 2025، نسبت تولید برق غیرفسیلی در کشور به حدود 39 درصد خواهد رسید، در حالی که کنترل دقیق و معقول مصرف زغال سنگ در مناطق کلیدی کنترل آلودگی هوا، تمرکز بر کاهش استفاده از زغال سنگ غیر برقی و ترویج خاموشی و ادغام دیگهای بخار زغال سنگ و جایگزینی انرژی پاک برای کوره های صنعتی در اولویت قرار خواهد گرفت.

    تا پایان سال 2025، دیگ های بخار زغال سنگ و تاسیسات مختلف زغال سنگ با ظرفیت 35 تن بخار در ساعت یا کمتر حذف خواهند شد.

    جایگزینی ظرفیت تولید فولاد با روش های پاک تر، ممنوعیت افزودن ظرفیت فولاد به نام فرآوری مکانیکی، ریخته‌گری، فروآلیاژ و غیره و جلوگیری از احیای مجدد ظرفیت تولید «فولاد غیرمجاز» کلید اصلی این طرح خواهد بود. اجرای کنترل تولید فولاد خام در سال 2024 یک امر ضروری است. مناطقی که در اهداف حفظ انرژی و کاهش کربن در سه سال اول برنامه پنج ساله چهاردهم عقب هستند، در دو سال آخر برنامه چهاردهم ظرفیت جدیدی اضافه نخواهند کرد.

    تمرکز بر ترویج بازیافت ضایعات فولاد و حمایت از توسعه فولادسازی با فرآیند کوتاه کوره الکتریکی است. تا پایان سال 2025، نسبت فولاد کوره الکتریکی در کل تولید فولاد خام به 15 درصد افزایش خواهد یافت و میزان استفاده از فولاد قراضه به 300 میلیون تن خواهد رسید. پروژه های متالورژی هیدروژن انتظار می رود در سال های آینده شتاب بیشتری به دست آورند.

    تنظیم ساختار محصول فولادی، توسعه محصولات فولادی با کیفیت بالا مانند فولادهای ویژه با کارایی بالا و کنترل دقیق صادرات مواد اولیه با ارزش افزوده پایین ضروری است. این طرح از ترویج طرح یکپارچه فولاد و کک سازی برای کاهش قابل توجه شرکت های مستقل کک سازی، پخت و نورد گرم حمایت می کند.

    تا پایان سال 2025، نسبت ظرفیت تولید بالاتر از سطح معیار بهره وری انرژی در صنعت فولاد به 30 درصد خواهد رسید و ظرفیت تولید زیر معیار بهره وری انرژی، تحول فنی کامل یا حذف خواهد شد. در مقایسه با سال 2023، مصرف انرژی جامع به ازای هر تن فولاد حدود 2 درصد کاهش می یابد و نرخ خود تولید گرما، فشار و انرژی اتلاف بیش از 3 درصد افزایش می یابد.

    از سال 2024 تا 2025، تبدیل صرفه جویی در انرژی و کاهش کربن در صنعت فولاد باعث صرفه جویی در حدود 20 میلیون تن زغال سنگ استاندارد و کاهش انتشار CO2 تا حدود 53 میلیون تن می شود.

    چشم انداز

    طبق برآورد CISA، انتشار CO2 در صنعت فولاد چین در سال 2023 بیش از 7 درصد افزایش یافت زیرا تولید فولاد خام سالانه 0.6 درصد افزایش یافت. همچنین، تعیین اهداف کاهش مطلق CO2 برای صنعت فولاد نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با فولاد ممکن است از اینجا به بعد قبل از برنامه‌ریزی به اوج کربن در سال 2030 کاهش یابد.

    با این حال، 53 میلیون تن کاهش CO2 از صنعت فولاد تا پایان سال 2025 ممکن است ناچیز به نظر برسد، با توجه به اینکه انتشار گازهای گلخانه ای چین حدود 60 درصد از انتشار جهانی فولادسازی تقریباً بیش از 2 گیگاتن (GT) یا 2000 میلیون تن CO2 در سال را شامل می شود.

     

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *