جمعه / ۲۷ مهر / ۱۴۰۳ Friday / 18 October / 2024
×
افزایش ۲۵ درصدی حجم صادرات فولاد چین
  • کد نوشته: 2281
  • خرداد 13, 1403
  • بدون دیدگاه
  • صادرات فولاد چین در چهار ماهه اول 2024 روند صعودی خود را حفظ کرد. داده های گمرک چین نشان می‌دهد که حجم تجمعی صادرات در این دوره 25 درصد افزایش یافته و به حدود 35 میلیون تن در مقابل 28 میلیون تن رسیده است.

    با این حال، بر اساس آمار ماهانه، کل صادرات در آوریل 2024 با 7 درصد کاهش به 9.22 میلیون تن در مقابل نزدیک به 9 میلیون تن در ماه مارس رسید و لازم به ذکر است که برخی از کشورهای پیشرو در واردات از چین کاهش زیادی را ثبت کردند.

    جنوب شرق آسیا همچنان بزرگترین واردکننده فولاد از چین با افزایش 40 درصدی سالانه نسبت به ژانویه تا  آوریل به نزدیک به 11 میلیون تن (8 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته) بود. ویتنام، بزرگترین کشور واردکننده از چین، شاهد افزایش 79 درصدی حجم صادرات به 4.36 میلیون تن نسبت به 2.44 میلیون تن بود. سایر مناطق جغرافیایی آسیای جنوب شرقی نیز افزایشی را در دوره مورد بررسی سالانه ثبت کردند.

    خاورمیانه و آفریقا نیز رشد 34 درصدی را در سال نشان دادند و به 10.44 میلیون تن نسبت به 7.80 میلیون تن رسیدند. ترکیه اما طی چهار ماه اول 6 درصد کاهش و 38 درصد در کل کاهش داشته است.

    حجم صادرات به آسیای شرقی با افزایش 27 درصدی به 4.57 میلیون تن نسبت به 3.59 میلیون تن رسید. حجم صادرات به ژاپن با 17 درصد افزایش به 0.37 میلیون تن و به کره با 7 درصد افزایش به 3.04 میلیون تن رسید.

    صادرات به جنوب آسیا شاهد افزایش 77 درصدی در ماه آوریل به 2.09 میلیون تن (1.18 میلیون تن) بود. در این منطقه نیز حتی اگر روند سالیانه به طور کلی مثبت بوده است، بر اساس آمار، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا روند کاهشی را ثبت کردند.

    به طور کلی در چهار ماه اول حجم صادرات افزایش یافت و این احتمالاً به دلیل رزروهای قبلی است که این ارقام را افزایش داده است. حجم مارس 2024 ، 38 درصد افزایش یافت و دو ماه قبل نیز شاهد فعالیت صادرات تهاجمی بودیم. با این حال، تولید فولاد خام چین نسبت به ژانویه تا آوریل 2024 کاهش 4 درصدی را نشان داد که منجر به کاهش میلیونی صادرات در ماه آوریل شد. کاهش فولاد خام ناشی از ظرفیت مازاد عظیم در بحبوحه فقدان تقاضای کافی و حاشیه های سود فشرده است.

    خریدارانی که با کاهش پیوسته پیشنهادهای قیمتی اغوا می‌شوند

    در مواجهه با تقاضای ناکافی خانه، کارخانه‌ها و صادرکنندگان چینی چاره‌ای ندارند جز اینکه فولاد را با قیمت‌های پایین در سرتاسر جهان که خریداران آن را جذاب می‌دانند، تخلیه کنند.

    میانگین قیمت‌های ورق گرم استاندارد چین در ژانویه تا آوریل 2024 بیش از 16 درصد سالانه کاهش یافت. خریداران ویتنامی همچنان از پیشنهادات چینی استفاده کردند که در این دوره 9 درصد کاهش یافت و به خاورمیانه نیز 10 درصد کاهش یافت.

    کاهش ارزش یوان یک موهبت برای صادرکنندگان است: با وجود اینکه ارزش پیشنهادات کاهش یافت، ارزش یوان به طور پیوسته از 7.13 به دلار در ژانویه به 7.24 در آوریل کاهش یافت و به صادرکنندگان فرصتی برای کسب ارز خارجی سالم داد.

    خریداران ویتنام واردات ارزان‌تر چینی را ترجیح می‌دهند: تقاضای داخلی ویتنام ضعیف بود. با این حال، خریداران نهایی سرعت خرید از چین را حفظ کردند زیرا قیمت های داخلی نسبتاً بالاتر بود. به عنوان مثال، اگر قیمت‌های چین در ماه آوریل به طور متوسط 581 دلار در هر تن (تن) CNF هوشی مین سیتی (HCMC) باشد، پیشنهادات هوآ فات بالاتر از 600 دلار در هر تن بود. قیمت Formosa حتی بالاتر از 617 دلار در هر تن بود.

    ویتنام با مسائل مربوط به سهمیه بندی در اتحادیه اروپا یا ایالات متحده مواجه نیست و به این کشور اجازه می‌دهد تا صادرات را آزادانه کنترل کند. با این حال، سایر مناطق جنوب شرق آسیا مانند اندونزی و مالزی هر دو در حال کاهش وابستگی خود به چین هستند زیرا منطقه آسه آن انتظار افزایش گسترده ظرفیت را دارد.

    خاورمیانه شاهد تقاضای طولانی مدت برای گریدهای API است

    انتظار می رود خاورمیانه و شمال آفریقا رشد شتابی در تقاضای فولاد در سال 2024 داشته باشند. بازیکنان گاز پروژه های جدیدی را اعلام کردند. تقاضا از این منطقه برای تمام سال حفظ خواهد شد. با این حال، جذب در گریدهای تجاری نسبتاً کندتر است.

    ژاپن و کره تقاضای داخلی خود را کاهش می دهند

    ژاپن و کره هر دو شاهد کاهش تولید فولاد خام در ژانویه – آوریل بودند، زیرا هر دو شاهد کاهش تقاضای داخلی و رقابت صادرات چین بودند. هر دو با تقاضای ضعیف فولاد ساختمانی مواجه هستند. به ویژه در ژاپن، موجودی‌های بالا باعث کاهش واردات از چین شد.

    چشم انداز
    محموله‌های کارخانه چینی تا پایان جولای رزرو می‌شوند و این نشان می‌دهد که حرکت صعودی در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت.

    واضح است که تقاضای فولاد چین از املاک و مستغلات به تولید، خودرو، مهندسی، کالاهای سفید و غیره تغییر خواهد کرد. بنابراین، کارخانه های چینی چاره ای جز ادامه فروش در خارج از کشور نخواهند داشت.

    از سوی دیگر، گسترش ظرفیت‌ها در آسیای جنوب شرقی ممکن است چالشی در آینده برای هژمونی چین بر صادرات جهانی فولاد ایجاد کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *