شنبه / ۲۸ مهر / ۱۴۰۳ Saturday / 19 October / 2024
×
برق، چالش پیش روی تولید
  • کد نوشته: 3002
  • تیر 2, 1403
  • بدون دیدگاه
  • کاهش برق تخصیص یافته به صنعت سیمان و احتمال بروز ناآرامی در بازار خریدوفروش این محصول ساختمانی،  از مهم‌ترین اخباری است که در طول یک هفته اخیر منتشر شده است. درهمین‌حال فعالان صنعت فولاد نیز علاوه بر چالش‌های تامین انرژی با رشد ناگهانی قیمت برق در بهمن ماه سال 1400 و عطف ماسبق شدن آن، گلایه‌مند هستند. به این‌ترتیب از مشکلات انرژی باید به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌های کنونی در صنعت برق، نام برد.

    تقسیط دو ساله مابه‌التفاوت نرخ برق صنایع

    مصطفی رجبی مشهدی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل توانیر در نامه‌ای به مدیران شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیروی برق، از آنان خواسته مطالبات ناشی از اجرای ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق (افزایش نرخ برق صنایع) را حداکثر ظرف مدت ۲۴ ماه تقسیط و وصول کنند. این در حالی است که نرخ برق صنایع از جمله صنعت فولاد برای سال ۱۴۰۲ در بهمن ماه اعلام و عطف به ماسبق شد که مورد اعتراض تشکل‌های صنفی از جمله انجمن فولاد قرار گرفت و پیگیری‌ها برای ابطال این بخشنامه همچنان ادامه دارد.

    فعالان صنعت فولاد تاکید دارند این روش تعیین نرخ انرژی ضربه جدی به سودآوری صنایع، تحمیل می‌کند. با توجه به چالش‌های جدی که در مسیر عملکرد صنعت فولاد کشور وجود دارد، این دست تغییرات ناگهانی، لطمات غیرقابل جبرانی را به تولید و تولیدکننده تحمیل می‌کند.

    کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری درآمد ارزی صادرات فولاد ایران

    ارزش صادرات زنجیره فولاد کشور در 2 ماهه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد معادل تقریبی ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داشته است. در همین‌حال در بازه زمانی موردبحث شاهد رشد ۲۸.۷ درصدی صادرات محصولات فولادی همزمان با کاهش ۴۲.۴ درصدی صادرات فولاد میانی بودیم. ارزش صادرات فولاد میانی در این دوره به حدود نصف کاهش یافته است.

    در همین‌حال شاهد افزایش قابل توجه ۴۶.۴ درصدی صادرات مقاطع طویل فولادی بودیم در حالی که صادرات بیشتر کارخانجات نوردی به دلیل مقررات ارزی متوقف شده است. بنابراین می‌توان این‌طور ادعا کرد که بخش بزرگی از صادرات فولاد کشور در این مدت توسط تجار و کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف، انجام شده است.

    در ادامه شاهد سقوط صادرات اسلب ایران از ۵۱۴ هزار تن در دو ماهه سال قبل به ۹۶ هزار تن در دو ماهه امسال، بودیم. افت یاد شده در سایه سیاست‌های ارزی دولت حاصل شده و لطمات جدی را به بخش تولید، تحمیل می‌کند.

    کاهش ۲۸ مگاواتی سهمیه برق صنعت سیمان

    رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بیشترین برقی که در ساعات پیک به صنعت سیمان اختصاص داده شده ۵۰۵ مگاوات است که این رقم نسبت به سال گذشته ۲۸ مگاوات کاهش یافته است. حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: امسال تاکنون با قطعی کامل برق در کارخانه‌های سیمان روبه‌رو نشده‌ایم، البته ممکن است با قطعی برق کوره‌ها خاموش شوند. اما آسیاب‌ها همچنان کار می‌کنند و تولیدکنندگان از ذخیره کلینکر برای تولید سیمان استفاده می‌کنند تا التهابی در بازار پیش نیاید و ناترازی انرژی بر قیمت‌ها تاثیر نگذارد، همچنین از آنجا که کارخانه‌ها کمبود برق را در روزهای گرم سال پیش‌بینی می‌کردند به اندازه کافی کلینکر ذخیره کرده‌اند.

    وی خاطرنشان کرد: در صورت بروز کسری دلال‌هایی که بازی را بلد هستند می‌توانند به نوسان قیمت‌ها دامن بزنند.

    مرگ ۲۶ کارگر معدن، قابل چشم‌پوشی نیست

    از ابتدای فروردین 1402 تا پایان خرداد ماه امسال، 26 کارگر معدن در اثر بروز حوادث مختلف، جان خود را از ست داده‌اند. ۲۷ خرداد نیز یک معدن سنگ روباز در «شازند»، ریزش کرد و ۴ کارگری که با بیل مکانیکی و کامیون، مشغول بارگیری از دامنه معدن بودند، زیر آوار ده‌ها تن سنگ دفن شدند. ساعاتی بعد از این حادثه و به دنبال انتشار خبر بازداشت صاحب معدن، کارشناسان حوزه معدن گفتند که وقوع این حادثه حتما به دلیل رعایت نشدن اصول ایمنی در طراحی اولیه معدن یا بی‌توجهی پیمانکاران و بهره‌برداران به اصول طراحی معدن بوده و چون بی‌توجهی به این اصول، در تمام معادن روباز و زیرزمینی ایران به یک روال تبدیل شده، چراکه فقط در نتیجه نادیده گرفتن اصول طراحی و اصول ایمنی است که بهره‌برداری از معدن برای پیمانکار مقرون به‌صرفه‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی از مسئولان انتظار می‌رود دقت نظر بیشتری درخصوص اجرای مقررات ایمنی داشته باشند.

    تولید ۱۱۲ هزار تن شمش آلومینیوم طی دو ماه نخست سال

    4 شرکت بزرگ آلومینیومی کشورطی ماه‌های فروردین و اردیبهشت، 112 هزار و 273 تن شمش آلومینیوم تولید کردند. میزان شمش تولید شده در مدت مشابه سال 1402، حدود 112 هزار و 767 تن بود. بنابراین باید اذعان کرد که در 2 ماه نخست امسال از میزان تولید در صنعت آلومینیوم کشور تا حدودی کاسته شده است. با توجه به تابستان گرمی که پیش روی صنایع قرار دارد و پیش‌بینی ناترازی قابل توجه انرژی برق، انتظار می‌رود مسیر افت تولید در این صنعت، ادامه‌دار باشد. با توجه به بازار پررونق فروش شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی طی ماه‌های اخیر، افت تولید در این صنعت به‌منزله بی‌بهره ماندن صنعتگران داخلی از فرصت حضور در بازار جهانی است.

    مصوبه جدید جریمه دیرکرد پرداخت حقوق دولتی معادن ابلاغ شد

    مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح ماده ۱۱۸ آیین نامه اجرایی قانون معادن و ضرر و زیان ناشی از دیرکرد پرداخت مطالبات قطعی حقوق دولتی ابلاغ شد. پیشتر در ماده ۱۱۸ آئین‌نامه اجرایی قانون معادن، ضرر و زیان ناشی از دیرکرد پرداخت مطالبات قطعی حقوق دولت به ازای هر ماه تأخیر، معادل یک درصد اصل مطالبات تعیین شده بود. در مصوبه جدید دولت، این نرخ معادل دو دوازدهم نرخ سود تسهیلات بانکی سالیانه اعلامی از سوی بانک مرکزی محاسبه خواهد شد.

    ابلاغ جریمه دیرکرد حقوق دولتی معادن درحالی است که فعالان حوزه معدن نسبت به قانون‌شکنی دولت در تعیین و ابلاغ و حتی هزینه‌کرد حقوق دولتی معادن گلایه‌مند بوده و خواستار اصلاح آن شده‌اند. تامین کسری بودجه دولت با اتکا به توان محدود فعالان معدنی و بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های بخش معدن، از مهم‌ترین موارد اعتراضی فعالان بخش معدن است

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *