جمعه / ۲۷ مهر / ۱۴۰۳ Friday / 18 October / 2024
×
افت صادرات فولاد، مانع اصلی تولید
  • کد نوشته: 3374
  • تیر 16, 1403
  • بدون دیدگاه
  • رشد تولید فولاد کشور در ماه‌های نخست امسال با افت صادرات در این بخش همراه بوده است. صنعت فولاد ایران با تکیه بر منابع غنی معدنی و انرژی توسعه یافته است. میزان تولید در این زنجیره به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار داخلی برآورد می‌شود. برهمین‌اساس نیز صادرات فولاد و محصولات فولادی مهم‌ترین راهکار برای تداوم تولید و توسعه در این زنجیره است.

    با این‌وجود سیاست‌گذاران نسبت به اهمیت صنعت فولاد در روند تولید، اشتغالزایی و همچنین ارزآوری بی‌تفاوت بوده‌اند. در چنین فضایی و با وضع مقررات ضد صادراتی، شاهد افت قابل توجه صادرات فولاد کشور از ابتدای امسال بوده‌ایم. در چنین فضایی تداوم تولید در این صنعت و همچنین رقابت آن در صحنه بین‌المللی تهدید می‌شود.

    مرگ جوان زرندی در حادثه معدن پابدانا

    از ابتدای امسال به‌طور مرتب شاهد بروز حوادث تلخ در بخش معدن و به‌ویژه معادن زغال‌سنگ کشور بودیم. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نیز حادثه‌ای در معدن زغال‌سنگ (تونل ۶ پابدانا) رخ داد که به جان باختن جوان زرندی منتهی شد. به اعتقاد فعالان معدنی، معادن زغال‌سنگ ایران در این سال‌ها نوسازی نشده‌اند و از دانش فنی روز دنیا و تکنولوژی‌های جدید، استفاده نمی‌کنند. همین موضوع نیز تامین ایمنی را در آنها دشوار کرده است. شرایط دشوار اقتصادی و کاهش مداوم تولید و سودآوری در حوزه معادن زغال‌سنگ، مانع توجه کافی صاحبان معادن به ورود تکنولوژی‌های جدید و همچنین تامین ایمنی در این بخش است.

    دستور واگذاری سهام دولت در ۹ شرکت فولادی

    سازمان خصوصی سازی طبق مصوبه هیات وزیران، نسبت به واگذاری سهام دولت در ۹ شرکت اقدام خواهد کرد. بر این اساس سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد شادگان، فولاد غدیر نیریز، فولاد سفید چهارمحال، اپال پارسیان، فولاد سبزوار، آلومینای ایران، پالایش گاز پارسیان، پالایش گاز فجر جم واگذار خواهد شد. واگذاری سهام صنایع در سال‌های گذشته بسیار چالش‌ساز بوده است. در موارد متعددی شاهد بروز مشکلات جدی برای صنایع در سایه واگذاری غلط بوده‌ایم، بنابراین انتظار می‌رود در این مسیر آینده عملکردی صنایع و همچنین آینده شرایط کار کارگران این صنایع نیز موردتوجه قرار گیرد.

    تعطیلی ۳ معدن آلوده‌کننده رودخانه هراز

    هر نوع فعالیتی که توسط انسان در حوزه تولید انجام می‌شود، ازجمله فعالیت‌های معدنی، عملا لطمات جدی را به محیط زیست تحمیل می‌کند. برهمین اساس نیز سازمان محیط زیست بر عملکرد معادن و مخاطراتی که برای طبیعت به همراه دارد، نظارت می‌کنند. رئیس حفاظت محیط زیست آمل گفت: ۳ واحد معدنی آلوده کننده رودخانه هراز به علت رعایت نکردن ملاحظات زیست محیطی تعطیل شد. وی با بیان اینکه معلق شدن ذرات گرد و خاک ناشی از برداشت سنگ سبب کاهش دید رانندگان در قسمت‌هایی از جاده هراز شده است، افزود: واریزه‌های کوهی و برداشت سنگ در جاده هراز سبب آلودگی بیش از حد رودخانه هراز شده است.

    البته نباید فراموش کرد که سازمان‌های محیط زیستی نیز در مواردی سخت‌گیری‌های غیرضروری در روند فعالیت معادن دارند که بازنگری در آنها ضروری به‌نظر می‌رسد.

    ارزآوری فولاد، 27 درصد کم شد

    صادرات زنجیره آهن و فولاد کشور در مجموع دو ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به لحاظ حجمی ۴.۶ درصد و به لحاظ ارزش ریالی صادراتی، ۲۷ درصد کاهش را رقم زده است؛ در مجموع طی این مدت ۴.۹ میلیون تن محصول فولادی به ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار از کشور صادر شده است.

    آمارهای صادراتی فولاد در ماه‌های اخیر امیدوارکننده نبودند و فعالان صنعت فولاد نگران ادامه مسیر با دست فرمانی هستند که امروز در اختیار دولت است. اصلی‌ترین دلیل برای این سقوط ناگهانی سیاست‌های ارزی است که بارها نسبت به آن هشدار داده‌شده است. در شرایطی که صادرکنندگان ناچار به بازگشت ارز ارزان حاصل از صادرات هستند، بسیاری از آنها از فروش محصولات خود به بازار جهانی، سر باز خواهند زد.

    حضور روس‌ها برای معدن‌کاوی در ایران متوقف شد

    مدیر اکتشافات سازمان زمین‌شناسی با بیان این که حضور روس‌ها به منظور معدن‌کاوی در ایران فعلا متوقف شده است، گفت: به دلیل حجم کار اکتشافی بالا در کشور و همچنین وجود نیروی انسانی محدود، مجبور هستیم از کشورهای خارجی کمک بگیریم.
    مهدی محمدی، در واکنش به این موضوع که رسانه‌ها سابق بر این اعلام کرده‌اند که ۱۲۰ پروژه معدنی در ایران به روس‌ها واگذار شده است، گفت: ۱۲۰ پروژه نبوده، دو پروژه در دو منطقه در ایران بوده که در قالب لایه اطلاعاتی که تولید می‌شود، مجموع آن ۱۲۰ پروژه می‌شود. کشور پهناور است و سازمان زمین‌شناسی و شرکت‌های معدنی ایران نمی‌توانند تمام کار اکتشاف را به تنهایی انجام دهند، مجبور هستیم از کشورهای دیگر بهره بگیریم، احتمال دارد مانند گذشته از کشورهایی چون چین، چک و یوگسلاوی استفاده کنیم.

    کلنگ‌زنی شهرک زنجیره مس به دست مردم

    طی یک ارتباط ویدئویی با فرمان سرپرست ریاست جمهوری کلنگ شهرک زنجیره مس توسط مردم بر زمین خورد. رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایران ۲۰ میلیارد تن ذخیره سنگ مس اکتشاف شده دارد، گفت: ایران در حالی که پیش از انقلاب، تولید مس نداشت اکنون به تولید ۳۰۰ هزار تن مس کاتد در سال دست یافته است. در حال حاضر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، در سه حوزه اتصالات مسی، خط تولید اسید فسفوریک و محصولات سیمی، اعلام آمادگی کرده‌اند.

    ایران از ظرفیت‌های متنوع و غنی معدنی برخوردار است، توجه به این ظرفیت‌ها مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی را در کشور هموار می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *