وزیر صمت از دلیل افت تیراژ تولید شرکت های خودروساز پرده برداشت. عباس علی آبادی در جدیدترین اظهارنظر خودرویی خود دلیل کاهش تولید خودرو در سه ماه اول ۱۴۰۳ را چالش ارزی خودروسازان عنوان کرد.
آن طور که وزیر صمت دولت سیزدهم خبر داد، محدودیت های ارزی گریبان صنعت خودرو را گرفته است. اما این همه ماجرای کاهش تیراژ تولید شرکت های خودروساز نیست و براساس صحبت های علی آبادی، شیوه جدید تخصیص ارز نیز مزید بر علت شده تا خودروسازان نتوانند آن طور که باید و شاید در جاده تولید حرکت کنند. این شیوه جدید تخصیص ارز چیست؟
آنطور که سکاندار صمت می گوید ارز مورد نیاز خودروسازان برای تولید محصولاتشان بر اساس پیش اظهاری تخصیص پیدا میکند. پیش اظهاری برای تخصیص ارز خودرو یعنی خودروسازان باید پیش از دریافت ارز برنامه تولید خود را به سمع و نظر وزارت صمت رسانده و در صورتی که مورد برنامه ارائه شده مورد تایید قرار گرفت، خودروسازان می توانند وارد پروسه تخصیص ارز شوند.
این شیوه جدید برای پرداخت ارز به شرکت های خودروساز حسابی دست و پای آنها را در تولید محصولاتشان بسته تا جاییکه علی آبادی دلیل کاهش تولید خودرو در بهار ۱۴۰۳ را همین موضوع عنوان می کند.
تولید خودروی سواری توسط سه خودروساز بزرگ کشور در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت بیش از 12 درصدی مواجه شده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع تا پایان خرداد 1403 حدود 203 هزار و 800 دستگاه انواع خودروی سواری تولید کردند.
البته وزیر صمت دولت سیزدهم خوش بین است که مدیران خودروساز به این شیوه جدید عادت می کنند و با تطبیق دادن برنامه تولبد خود با شیوه پیش اظهاری برای دریافت ارز می توانند در ماههای باقی مانده تا پایان سال نه تنها تیراژ تولید را بالا ببرند بلکه از تیراژ تولید سال گذشته؛ یعنی یک میلیون و ۳۵۵ هزار دستگاه فراتر رفته و تولید خودرو در کشور به قله یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاهی برسند.
البته به نظر می رسد با توجه به چالشهای متعدد این وعدهها بیشتر به سنگ بزرگی شبیه است که تیر صمت به آن نمی خورد. برخی تحلبلگران معتقدند اجرای این شیوه ها سرعت عرضه خودرو به بازار را کاهش داده و قیمت خودرو در بازار مستعد بالا رفتن قیمت بازاری خودرو از ناحیه کاهش عرضه شرکت های خودروساز خواهیم بود.
دیدگاهتان را بنویسید