طبق گزارش انجمن آلومینیوم ژاپن، تقاضای آلومینیوم ژاپن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۴.۷ درصد کاهش به ۸۸۲۵۰۰ تن رسید و همچنین تقاضای داخلی نیز با ۴.۱ درصد کاهش به ۸۴۹۰۰۰ تن رسید. در همین حال، صادرات با کاهش قابل توجه ۱۷.۸ درصدی به ۳۴۰۰۰ تن رسید.
بخش حمل و نقل که بزرگترین مصرف کننده آلومینیوم در ژاپن است 45 درصد از کل تقاضا را تشکیل می دهد، با کاهش 1.2 درصدی تقاضا به 382000 تن رسید. صنعت ساخت و ساز نیز با کاهش 2.5 درصدی تقاضا مواجه شد و تقاضا در آن به 124000 تن کاهش یافت که دلیل آن کاهش سرعت شروع ساخت مسکن جدید و کاهش استفاده از آلومینیوم در ساخت و ساز بود.
واردات آلومینیوم ژاپن در سه ماهه اول با 2.8 درصد کاهش به 244000 تن رسید، در حالی که واردات ضایعات آلومینیوم و آلیاژ آلومینیوم با 20.7 درصد کاهش به 22000 تن رسید.
فعالان بازار انتظار دارند تقاضای بخش خودرو برای آلومینیوم در نیمه دوم سال 2024 افزایش یابد. در اوایل سال تقاضا به دلیل مسائل مربوط به صدور شناسنامه آلومینیوم وسایل نقلیه و فراخوان های مربوط به آن کاهش یافت. با این حال، تولید سه مدل تویوتا که از 3 ژوئن به حالت تعلیق درآمده بود، قرار است در اوایل سپتامبر و پس از تایید وزارت زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری مبنی بر رعایت استانداردها، از سر گرفته شود.
پیش بینی می شود که ثبات تقاضای آلومینیوم از صنعت خودروسازی به تدریج بهبود یابد. تویوتا، سازنده خودرو پیشرو ژاپن در سال 2023، کاهش تولید را به 1,508,416 دستگاه در نیمه اول سال 2024 گزارش داد که 8.2 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2023 به دلیل مسائل مذکور کاهش داشت. تولید داخلی در ماه ژوئن به 254010 دستگاه کاهش یافت که نشان دهنده کاهش 18.8 درصدی در سال بود.
با وجود این چالش های بخش خودرو همچنان محرک اصلی تقاضای آلومینیوم در ژاپن است. این بخش 642300 تن آلومینیوم مصرف کرد که نسبت به 640700 تن در مدت مشابه در سال 2023، 0.2 درصد افزایش داشت.
علاوه بر این خودروهای ژاپنی با رقابت فزاینده ای از سوی تولیدکنندگان چینی، به ویژه با افزایش خودروهای برقی و تشدید رقابت بر سر قیمت، مواجه هستند. خودروسازان ژاپنی از کاهش فروش جهانی از جمله در چین خبر داده اند.
صادرات وسایل نقلیه موتوری ژاپنی از ژانویه تا ژوئن 2024 در مجموع به 2,017,660 دستگاه رسیده است که نسبت به 2,023,425 دستگاه در مدت مشابه سال 2023 کاهش جزئی 0.3 درصدی را نشان می دهد.
چشم انداز
با نگاهی به آینده انتظار میرود که تقاضا در نیمه دوم سال 2024 بهبود یابد، زیرا تویوتا تولید را از سر میگیرد و مسائل مربوط به گواهینامهها مرتفع میشود. با این حال، چالش های ناشی از افزایش رقابت و کاهش فروش جهانی همچنان ادامه دارد.
دیدگاهتان را بنویسید